آخرین اخبار :
bg-login
img-registr
عضویت
تبلیغات
» » زنان در فضای مجازی؛ قربانی یا مقصر

زنان در فضای مجازی؛ قربانی یا مقصر

زنان در فضای مجازی؛ قربانی یا مقصر

ارزش زنان در فضای مجازی به چالش جدی کشیده شده است

با یک جست‌وجوی ساده واژه فارسی «زنان» در قسمت تصاویر گوگل متوجه می‌شوید که بیشترین نتیجه مربوط به زنانی با تصاویر مستهجن است که هیچ سنخیتی با تاریخ، تمدن و ماهیت فرهنگی و دینی ما ندارند. وقتی واژه فارسی «زنان ایرانی» را جست‌وجو می‌کنی شاید تصاویر عوض شود، اما منطق حاکم بر آنها عوض نمی‌شود؛ زن به عنوان ابزار جنسی، چه در عرصه فرهنگی و چه در عرصه سیاسی. دریغ از یک تصویر از فعالان زن در عرصه‌های واقعا علمی، هنری و فرهنگی!

 شاید بتوان گفت وقتی برای اولین بار اینترنت در ایران مطرح شد، بیشتر به دلایل علمی مورد توجه قرار گرفت. کمتر کسی بود که حتی در جامعه‌های مجازی اینترنت، اقدام به دوست یابی بویژه از جنس مخالف نماید. به عنوان مثال کسی که حداقل از 15 سال پیش از اینترنت استفاده می‌نماید یادش هست که «یاهو مسنجر» ابزاری بود برای ارتباط با استاد دانشگاه، همکاران علمی، دوستان یا اقوام مقیم خارج از کشور. حتی نخستین رفاقت‌های مجازی در این فضاها اغلب به دوستی‌های درازمدت و مفید می انجامید که تبادل اطلاعات علمی را نیز به همراه داشت وکمتر کسی با دید جنسی وارد این فضا می‌شد.

با گسترش استفاده از رایانه درخانواده های ایرانی و امکان استفاده ارزان از اینترنت، رفته رفته به کاربران بی‌هدف این فضا افزوده شد. با ظهور شبکه‌های اجتماعی و سیل عظیم مراجعه کاربراین ایرانی به این شبکه‌ها، کار به جایی رسید که به منظور استفاده کاربران ایرانی، شبکه‌های متعدد دوست یابی متفاوت و البته هدفمند ساخته شد. تبلیغات عظیمی روی این شبکه‌ها شکل گرفت و به نوعی موفق به فرهنگ‌سازی و بعضا جهت‌دهی مراجعه به این شبکه‌ها شد. همزمان، برنامه‌های ضد عفاف شبکه‌های ماهواره‌ای، سینما و موسیقی نیز با هدف عادی سازی روابط زن و مرد بیش از بیش رونق می‌گرفت. اما در داخل کشور خبری از فرهنگ سازی مناسب و آموزش صحیح نبود. عدم عکس‌العمل مناسب و به‌موقع به این تهاجم برنامه‌ریزی شده و هدفمند موجب شد افراد بسیاری بدون پشتوانه فکری به این شبکه‌ها جذب شوند که زنان و دختران بخش قابل توجهی از آن را تشکیل داده‌اند.

بی شک اهمیت به آموزه‌های دینی و بهره‌گیری از غنای فرهنگی ایرانی، نخستین و مهمترین عامل تعیین کننده نوع رفتار زنان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی است. اما در خلاء کم‌کاری متولیان فرهنگی کشور، نهادهای مختلف داخلی و خارجی که هیچ تناسبی با فرهنگ اسلامی ایران نداشتند به این حوزه وارد شدند تا یک ضدفرهنگ (ضدارزش) را جایگزین یک فرهنگ ناب (ارزش) کنند و متاسفانه در بسیاری از موارد نیز توفیق یافتند. زنان ایرانی سردرگم در این شبکه‌ها نیز مجبور بودند براساس باورهای خود عمل کنند و البته نمی‌توان انتظار داشت که در برابر چنین تهاجم فرهنگی حساب‌شده‌ای، بدون آسیب باقی مانده باشند. همین امر موجب ظهور دو جریان ارزشی و ضدارزشی در بین زنان فعال در این شبکه‌ها شده است.

دسته اول که همواره مسیر عفت را پیش گرفته و عموما به دو دلیل وارد این شبکه‌ها می‌شوند: یافتن دوست همجنس یا حتی همسر (صرفنظر از صحیح یا غلط بودن این مسیر) و همچنین استفاده از اطلاعات سایر افراد و آشنایی و اشتراک اطلاعات با همنوعان فرهیخته خود. اما دسته دوم به منظور تسهیل در ایجاد ارتباط با غیرهمجنس و به دلیل آسانی به دام انداختن طعمه‌ها وارد این فضا شده‌اند.

مجازی بودن فضا که به نوعی حاشیه امنی برای زنان گروه دوم ایجاد می‌کند، آنان را قانع و مطمئن می‌کند که می‌توانند برای دستیابی به اهدافشان برنامه ریزی نموده و از این رو مثلا با عکس‌های بی‌حجاب یا زننده خود طعمه‌هایشان را به دام بیندازند. این افراد، حتی اگر به دلایلی مثل ترس از شناسایی در فضای واقعی یا عدم رغبت اولیه به وی (به دلیل عیوب ظاهری احتمالی) از تصویر اصلی خود استفاده نکنند، از تصاویر مدل‌های ایرانی مقیم خارج از کشور، خوانندگان غربی، سوپراستارهای فیلم‌های مستهجن و بعضا افراد ناشناسی که عکس‌هایشان در فضای مجازی منتشر می‌شود برای پروفایل خود بهره برداری می‌کنند.

مطالعه پروفایل بیش از 200 کاربر زن در شبکه اجتماعی ایرانی «کلوب» که از تصاویر بی‌حجاب خود یا تصاویر نامناسب افراد دیگر استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد که علت عضویت آنها «دوست یابی» ذکر شده  که همراه با  قید «زندگی مجردی» در اطلاعات شخص، قابل تامل می‌نماید.

وقتی با «سوسن» که تنها 2 ماه از عضویتش در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد به صحبت می‌نشینم می‌گوید: «همه دوستانم دوست پسر فابریک دارند. به دلیل اینکه دوست‌یابی در خارج از فضای مجازی موجب اتلاف وقت و صرف هزینه است، من در همین فضا اقدام به دوست‌یابی می‌کنم.» وقتی از او می‌پرسم که آیا این اقدام تو ارزشت را به عنوان یک زن زیر سئوال نمی‌برد می‌گوید: «مگر به خواستگاری پسرها می‌روم که حالا نگران باشم که بعد از ازدواج به من سرکوفت می‌زنند یا خیر؟! یک ارتباط دوستانه است که هرجا لازم باشد قیدش را می‌زنم. کاری که تا به حال بارها انجام داده‌ام!»

به این ترتیب، شبکه‌های اجتماعی با امکانات خود در زنان دسته دوم ایجاد اعتماد به نفس کاذب نموده و او را به مرداب ضدارزش‌ها و ورطه بی‌ارزشی می‌کشاند. جایی که تنها یک مقصد برای او تعریف شده: عرضه خود! چراکه برای مراجعه کنندگان به پروفایل این گروه از زنان، وجود تصاویر مستهجن معنای خاصی دارد. از نظر آنان، این عکس‌ها ماهیت و هدف فرد پشت تصویر را مشخص ساخته و منظور او از حضور در این شبکه را می‌رساند. درواقع، این تصاویر مراجعه کننده را مجاب می‌سازد که یا صاحب صفحه را در فهرست دوستان خود قرار ندهد یا با علم به اینکه احتمالا این فرد به هرنوع رابطه‌ای تن خواهد داد او را در فهرست دوستان قرار دهد.

«تارا» یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی است که به مدت 3 سال در فیس بوک و 2.5 سال در گوگل پلاس فعالیت می‌کند. او می‌گوید: «امکان ارتباط با جنس مخالف در فضای مجازی بسیار آسان است. از همه مهتر اینکه می‌توانی همزمان با صدها کاربر جنس مخالف ارتباط داشته باشی و از بین آنها مورد مطلوب را برای دوستی خارج از اینترنت یا حتی ازدواج احتمالی انتخاب کنی. همین امر باعث می‌شود یک نوع رقابت بین دختران استفاده کننده از شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود. در میدان این رقابت دخترانی موفق هستند که از تصاویر، جملات و مطالب تحریک کننده بیشتری استفاده نمایند.» تارا در مدت فعالیت در شبکه مجازی با بیش از 100 نفر ارتباط (نامشروع) داشته است، چیزی که به قطع در جامعه بیرون از فضای مجازی فقط برای روسپیان و زنان خیابانی تصور می‌شود.

وجود تارا و بسیاری از موارد مشابه موجب می‌شود دید مردان حاضر در شبکه‌های مجازی به همه زنان حاضر در این فضا تغییر کرده و حتی به آنان پیشنهادهای نامناسب دهند. «غزل» که در گوگل پلاس به فعالیت علمی در خصوص نجوم و فضانوردی می‌پردازد می‌گوید: «با اینکه شکل فعالیت من کاملا علمی است و سعی می‌کنم همیشه فقط دختران را به دوستی بگیرم و از ارتباط با آقایان به شدت می پرهیزم اما پیشنهادات نامربوط و گناه آلود بسیارند. بعضی روزها بیش از 20 شماره تماس از آقایان این شبکه برایم ارسال می‌شود. این واقعا برای من و زنان جامعه‌ام تاسف بار است. وقتی نگاه به زن ابزاری شد، ارزشش از بین می‌رود. مقصر هم خود زنان هستند. وقتی عکس‌های نامربوط و مستهجن می‌گذارند، وقتی به هر حماقتی پاسخ مثبت می‌دهند، دید مردان نسبت به زنان را عوض می‌کنند.»

اما نباید این زنان را تنها عوامل این نوع رفتار کاربران اینترنت دانست. عدم درک صحیح از «ارزش اجتماعی»، در کنار عدم ارائه تعریف مناسب از آن توسط متولیان ارزش گذاری جامعه (خانواده، مربیان، مسئولین و...) چیزی است که در اغلب زنان این دسته خود نمایی می‌کند. احساس تنهایی، عدم راهنمایی و بعضا طرد والدین، صحبت نکردن درباره جنس مخالف در خانواده، به همراه ذات خلقت دختران، موجب ایجاد جو عرضه زنان در فضای مجازی شده و ارزش و شان او اگر نگوییم از بین رفته؛ به فراموشی سپرده شده است.

«ارزش اجتماعی» به عنوان یکی از مفاهیم جامعه شناسی، واقعیت‌ها و اموری را تشکیل می‌دهد که مطلوب و مورد خواست و آرزوی اکثریت افراد جامعه است. ارزش اجتماعی، انگیزه گرایش‌های اجتماعی می‌شود و گرایش‌های اجتماعی تمایلاتی کلی هستند که در فرد بوجود می‌آیند و ادراکات، عواطف و افعال او را در جهت‌های معینی به جریان می‌اندازند. این گرایش بر حسب شخصیت افراد متفاوت است و بصورت شخصیت‌های قدرت‌گرا، دانش‌گرا، احترام گرا و... تجلی می‌کند.

صرفنظر از وظیفه شخصی افراد که حفظ عفاف است، مسئولین کشور نیز باید با ایجاد کارگروه ویژه، به هدایت فعالیت‌های زنان در فضای مجازی بپردازند تا راه را بر سوءاستفاده‌های احتمالی از زنان ببندند. آموزش صحیح و هدفمند و ارائه تعریف و راهکار مواجهه با جنس مخالف و فضای مجازی در مقاطع حساس سنی نظیر ابتدایی و دبیرستان، از عواملی است که می‌تواند مانع سردرگمی زنان به عنوان پایه‌های فرهنگی جامعه در این فضا شود. معرفی الگو و ارائه سبک زندگی ایرانی- اسلامی نیز شیوه مناسب دیگری برای تعریف ارزش‌های راستین  اجتماعی است. اهمیت تبلیغات و اطلاع رسانی در این زمینه نیز بیش از هر مورد دیگری ضروری به نظر می‌رسد. به‌گونه‌ای که زن اولا با آموزش و سپس با حس ارزش وارد فضای مجازی شده و خود بر کیفیت فعالیتش مدیریت نماید.

همین شناخت صحیح از ارزش‌های واقعی یک زن، باعث شده تا زنان زیادی نیز با اهداف متعالی در شبکه‌های مجازی ورود کنند. به عنوان مثال «فاطمه» یکی از زنان فعال در فیس بوک است که به مدت 5 سال در راستای ایران دوستی و دین باوری فعالیت می‌نماید. وقتی از او درباره جایگاهش در این شبکه اجتماعی می‌پرسم می‌گوید: «خب، عده‌ای استقبال می‌کنند. عده ای فحش می‌دهند و بد و بیراه بارم می‌کنند که از فلان کس و فلان طیف پول می‌گیرم یا مزدور سفارشی طیف خاصی هستم. عده‌ای از مردان نیز در مواجه با استاتوس‌هایم من را به آشپزی و پختن غذا برای همسرم دعوت می‌کنند. آنها می‌خواهند با برچسب «زن خانه‌دار بی‌سواد» من را تحقیر کنند. اما من معتقدم هدف بزرگی دارم و برای این هدفم می‌جنگم. برایم مهم نیست چه برچسب‌هایی به من می‌زنند. من معتقدم اگر زن عفت خودش را حفظ کند، هرچقدر هم که سعی کنند او را بی ارزش کنند نمی‌توانند. ماهیت کار و فعالیت من ارزشی است و ارزشمند.»»

«سارا» نیز در یک شبکه مجازی در راستای منافع جناح سیاسی مورد علاقه‌اش فعالیت می‌کند. او معتقد است: «در این فضا می‌شود راحت فعالیت و مطالب را برجسته کرد. از جناح دلخواه حمایت و اهداف ایشان را تبیین کرد. اما در مقاطع خاص، به من پیشنهادهای مختلفی می‌شود که معمولا با ارسال شماره تماس کلید می‌خورد.»

به نظر می‌رسد امثال سارا و غزل دراین فضای مجازی بسیارند. زنانی که بی‌دلیل قربانی نگاه‌های یکسان به زنان فعال در عرصه اجتماعی می‌شوند و بعضا به دام فساد ناشی از این تلقی نیز می‌افتند./فاطمه معز

نوشته شده توسط : reza در 25-03-1394, 22:07 | بازدید : 1794 | نظرات : 0

اضافه کردن نظر

نام شما:
ایمیل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
سوال:
حاصل ده + شش ؟ (به عدد)
پاسخ:*

اخبار مشابه:

اظهارات مشاور رئيس محيط زيست در استودیوی بی‌بی‌سی فارسی در لندن +عکس

کهرم که حکم خود را از معاون رئیس‌جمهور دریافت کرده است در گفت‌وگو با "بی‌بی‌سی

آزادی یعنی «عريانى زنان در تهران!»

زنانی كه چادر سر مي كردند و در تظاهرت شركت مي كردند وحشي و مغرض بودند...

جهاد در دانشگاه با چه‌چه زنانه!

خبرگزاری جهاد دانشگاهی مبدل به پوشش رسانه‌ای سرپل جاسوسان CIA در تهران شده است! خبرگزاری

90 درصد مفاسد اقتصادی کشف نمی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) گفت: 90 درصد مفاسد به دلیل فقدان بانک جامع اقتصادی

فتنه‌گران در قلب زنانه‌ی دولت!

همکاری آشکار کسانی که قائل به همکاری با اسرائیل بودند(!) با معاون رئیس جمهور! با چادر،

مدیرکل تامین اجتماعی جانشین منتظری شد

محمدحسين منتظری که از بهمن ماه 92 با رای قاطع اعضای مجمع به عنوان رییس هیات بدمینتون استان انتخاب
حدیث روز
امام رضا (ع) می فرماید : پنهان كننده كار نيك (پاداشش) برابر هفتاد حسنه است و آشكاركننده كار بد سـرافكنـده است و پنهان كننـده كـار بـد آمـرزيـده است.
هفته نامه گلستان مهر
شماره 572 شنبه 22 شهریور 1399
آرشیو
پیوندهای مرتبط
آمار بازدید
File engine/modules/prostats.php not found.